English Below – INNUENDO «JIGSAW SUNSET“ 2024. Review


La banda de Arizona INNUENDO se formó en 1.994 y ya tienen una selecta decena de discos publicados. Brett Richey sigue ejerciendo un gran protagonismo desde la composición y producción, además de ejecutar la parte instrumental a través de guitarra, bajo y teclados. La faceta vocal está interpretada por Pat Laferty y en la batería se desempeña Tom Carr. Una extensa selección de 14 canciones componen este «JIGSAW SUNSET“, temas que en su mayoría no exceden los 4 minutos pero incluyen un contenido estilístico diverso y muy bien elaborado.

Instrumentación e imaginación al poder en el comienzo con “Just like this“, me suministran aquellas melodías roqueras ricas en ímpetu y originalidad de unos Triumph en sonido y voces. “Chasing yesterday” es AOR Progresivo con maravillosa percusión y mucha retranca por la heredada vertiente Clásica del Hard Rock Técnico tipo Streets, Shooting Star, Mastedon, Shotgun Symphony, Prophet, Giuffria, Biloxi. Para “Cross that line” lo rellenan de melodías Beatles sincronizadas, caricias armonizadas que no pueden faltar en los grupos que destacan por conjugar las voces de manera naturista a lo Queen o Marillion.

Se peinan a lo afro como Sly & the Family Stone, se apropian del diverso y fantástico Funky Rock en “Hard to pretend”, sin vergüenza, sin complejos y sin reparo se ruboriza la Música de varios colores Pop.
Un gran y excelente desorden rítmico manual continúa con la fusionada “Different highways”, esa voz sin brújula tiene la vibración de Paul Stanley y la melodía asimilada de Terry Brock. Con una clase avanzada de Rock Bohemio a lo Queen nos lleva la voz de Pat Laferty a “Misunderstood”, a un terreno Orquestal, baladístico y circense en un tono cercano a Robby Valentine y Michael Sweet. Juegan con las diferentes voces y afinaciones de guitarras en otra pieza Pomposa titulada “Sometimes I forget”, me recuerdan a Petra y la cadencia rítmica a The Police.

Se aproximan en teclados orquestados, guitarras trenzadas en los 70’s y melódicas armonías espaciales en “Frequent player” a los Styx. Conservan en la bellísima “Where the Sky meets the Ocean” ese gusto intachable por la composición exquisita de unos olvidados White Heart y por los grupos fundadores del Rock Melódico y Progresivo ligero como Kansas, además no anda lejos de esa voz consagrada en mil acrobacias de Steve Walsh y la precisión divina de John Elefante. Me encanta la marcha de “Trying no to look” en clave Rock&Roll de Deep Purple con Ian Gillan, temazo desenfadado con el potente Hammond y giros improvisados de Soul a lo Glenn Hughes. Cambian de tercio sin aviso previo en “The weakest man alive” como cambiaba David Bowie de look y estilo musical. El registro vocal es camaleónico y el Rock con perfil Alternativo a lo The Cult suena muy vivo.

Variedad vocal superior y mezcladas sonoridades Sinfónicas tipo Beatles, Moody Blues, Yes, Asia, Kansas, Styx, Queen, Alan Parsons…y demás grupos mastodónticos sobresalen en la estructura de “The world left behind”. Esos grandes y aparatosos riffs, los teclados Pomp y los licks solistas en la AOR “Uncharted territory”, son como monstruos hambrientos entre golosinas sonoras deliciosas e indefensas. Lo bordan en temas delicados, sensibles y bombásticos como “Until we meet again” con interpretaciones oscilantes, movibles y cambiantes, ambientes de grandilocuencia ensayada y asimilada. La voz calibra su proyección con maestría y ese toque añejo y pastoral de Folk y Sinfonismo es de libro gordo.

La amplitud de miras en INNUENDO es total. Cada canción puede ser un puzzle o una Ópera Rock en sí misma. Arriesgan en cada entonación, en cada sección instrumental, en todas las harmonías y en cualquier detalle sonoro. Su propuesta musical es vanguardista aunque sus patrones son conocidos, por eso mismo, y como elogio, en el fondo y forma son aperturistas, es más, son rupturistas contra la repetitiva moda de consumo rápido de la Música procesada actual. INNUENDO son una exhibición musical intachable, merecen una escucha paciente y concentrada, sin prisas y con pausas, con solemnidad y mucho amor por la Música artesanal.

90%

Manuel Campos Ruíz.

ENGLISH:

The Arizona band INNUENDO was formed in 1994 and already has a select ten albums published. Brett Richey continues to play a leading role in composition and production, in addition to performing the instrumental part through guitar, bass and keyboards. The vocal aspect is performed by Pat Laferty and Tom Carr plays the drums. An extensive selection of 14 songs make up this «JIGSAW SUNSET», songs that mostly do not exceed 4 minutes but include a diverse and very well-crafted stylistic content

.

Instrumentation and imagination in power at the beginning with “Just like this”, they provide me with those rock melodies rich in impetus and originality of a Triumph in sound and voices. “Chasing yesterday” is Progressive AOR with wonderful percussion and a lot of retracement due to the inherited Classical aspect of Technical Hard Rock like Streets, Shooting Star, Mastedon, Shotgun Symphony, Prophet, Giuffria, Biloxi. For “Cross that line” they fill it with synchronized Beatles melodies, harmonized caresses that cannot be missing in groups that stand out for combining voices in a naturistic way a la Queen or Marillion.

They comb their hair in an afro like Sly & the Family Stone, they appropriate the diverse and fantastic Funky Rock in “Hard to pretend”, without shame, without complexes and without hesitation they blush with Music of various Pop colors. A great and excellent manual rhythmic disorder continues with the fused “Different highways”, that voice without a compass has the vibration of Paul Stanley and the assimilated melody of Terry Brock. With an advanced class of Bohemian Rock a la Queen, Pat Laferty’s voice takes us to “Misunderstood”, to an orchestral, balladistic and circus terrain in a tone close to Robby Valentine and Michael Sweet. They play with the different voices and guitar tunings in another Pompous piece titled “Sometimes I forget”, they remind me of Petra and the rhythmic cadence of The Police.

They approach the Styx with orchestrated keyboards, 70’s braided guitars and melodic space harmonies in “Frequent Player”. They preserve in the beautiful “Where the Sky meets the Ocean” that impeccable taste for the exquisite composition of some forgotten White Heart and for the founding groups of Melodic and Light Progressive Rock like Kansas, and it is also not far from that voice consecrated in a thousand acrobatics of Steve Walsh and the divine precision of John Elefante. I love the march of “Trying no to look” in Rock&Roll key by Deep Purple with Ian Gillan, a carefree song with the powerful Hammond and improvised turns of Soul a la Glenn Hughes. They change gears without prior notice in “The weakest man alive” like David Bowie changed his look and musical style. The vocal register is chameleonic and Rock with an Alternative profile a la The Cult sounds very alive.

Superior vocal variety and mixed symphonic sonorities like Beatles, Moody Blues, Yes, Asia, Kansas, Styx, Queen, Alan Parsons…and other mammoth groups stand out in the structure of “The world left behind”. Those big, showy riffs, the Pomp keyboards and the solo licks in the AOR “Uncharted territory”, are like hungry monsters among delicious and defenseless sound treats. They embroider it in delicate, sensitive and bombastic songs like “Until we meet again” with oscillating, moving and changing interpretations, environments of rehearsed and assimilated bombast. The voice masterfully calibrates its projection and that aged and pastoral touch of Folk and Symphonism is great.

The breadth of vision at INNUENDO is total. Each song can be a puzzle or a Rock Opera in itself. They take risks in each intonation, in each instrumental section, in all the harmonies and in any sound detail. Their musical proposal is avant-garde although their patterns are known, for that very reason, and as a compliment, in substance and form they are open-minded, in fact, they are rupturists against the repetitive fashion of rapid consumption of current processed Music. INNUENDO are an impeccable musical exhibition, they deserve patient and concentrated listening, without haste and with pauses, with solemnity and a lot of love for artisanal Music.

90%

Deja un comentario

Blog de WordPress.com.

Subir ↑