Izkar: ¡Hola Mario! ¿Cómo va?

Mario: Todo bien, gracias

Lo primero de todo, felicidades por vuestros 20 años en el negocio del rock desde viriAOR.

1- ¿Cuáles son sus sensaciones tras el Frontiers Rock Festival? ¿Habéis cubierto vuestras expectativas?

mario_de_riso_frontiers_recordsNosotros siempre nos sentimos entusiasmados y abrumados después de terminar el festival. Estamos verdaderamente superados por la pasión y el entusiasmo de los fans que  nos muestran todo el tiempo que esto es una de esas cosas que el dinero no puede comprar. Estamos muy contentos de poder darles esto a ellos como una especie de regalo y para devolverles la fe y el entusiasmo eterno por lo que hacemos. En cuanto a las expectativas siempre esperamos lo mejor y nos encantaría tener más personas que asistan. Sólo deseamos que todos los fans puedan percibir que esto es diferente a otros festivales. Aquí es donde los artistas y el sello se convierten en uno y donde los fans pueden hablar con los músicos y darles un feedback, información, sugerencias … Esto es único y genial. Si tu no has venido aún, hazlo al menos una vez y volverás de nuevo. Esto es lo que estamos viendo año tras año.

2- Frontiers es una compañía discográfica que trabaja con las nuevos formatos de promoción, echas de menos los viejos tiempos en los que todo estaba en papel?

No especialmente. Creo que – bajo un punto de vista promocional – es siempre mejor ser capaz de presentar la música como es y permitir que los fans juzguen si es bueno o malo. La tecnología ayuda mucho bajo este punto de vista y por tanto los fans puede decidir qué hacer, si quieren comprar o simplemente escuchar o descargar su música favorita. Esa es la manera como debe ser verdaderamente.

3- La gente piensa que la nueva era con internet es mucho mejor que “la vieja”, las bandas pueden promocionarse por ellas mismas, pueden grabar por sí mismas, ¿Cuál es su punto de vista?

Creo que todo el mundo puede hacer lo que quiera, vivimos en un mundo libre después de todo. Si una banda desea firmar con Frontiers conseguirán una exposición mayor sólo por eso, lo que llevaría varios años de trabajo duro si lo comparamos con estar en un sello independiente. Esto también es bueno, porque algunas bandas realmente pueden desarrollarse y conseguir fans antes de comenzar su carrera, con un sello más grande. Es por ello que también seguimos con atención la escena underground para encontrar algún diamante en bruto y lanzarlo.

4-Habéis trabajado con muy grandes bandas como Journey, Whitesnake, Toto … ¿Tuvisteis alguna tipo de vértigo trabajando con estos grandes nombres? ¿Alguna presión especial?

Yo diría que no. Probablemente al principio, además de la emoción, teníamos que demostrar que estábamos haciendo el trabajo adecuado. Ahora no tenemos que demostrar nada a nadie. El que viene al sello sabe bien lo que podemos ofrecer y el tipo de servicios que un sello internacional de rock como Frontiers puede dar. Nos enorgullecemos de ser una estructura relativamente pequeña y flexible que puede ofrecer servicios de 360° grados al artista. Creo que la relación directa y el factor humano equivale a un gran contrato con sociedades de artistas excelentes.

5- Aparte de los grandes nombres vosotros seguís dando oportunidades a jóvenes bandas, ¿cuáles son las virtudes que buscáis en estas nuevas bandas?

Absolutamente. Estamos en busca de bandas que puedan aunar musicalidad, canciones y una gran actitud de trabajo. Conseguir que una banda sea exitosa requiere mucho tiempo, esfuerzo y trabajo. El lado ético de estar listo para patear culos por ahí es fundamental. La convicción es esencial. Podemos invertir siempre y cuando tengamos la motivación y la actitud correcta. Esto es verdaderamente necesario – además de ser bueno con tu arte!

ufor2
6- Frontiers es también conocida por bandas de estudio como Place Vendome, Phantom 5 … grandes nombres y buenas canciones … Todo viene de la mente de Serafino. ¿Continuaréis con esta fórmula?

100% SÍ! Los fans demostraron ser menos genéricos que lo que un cierto número de críticos dice. La gente compra un disco cuando contiene buena música. Los “proyectos” que nosotros montamos están basados en el hecho de que tenemos el control completo de A & R ((Artista y Repertorio) y sabemos cuál será el resultado. Ser capaz de rechazar las canciones o actuaciones que no están al nivel que los fans traen como consecuencia obvia que los discos contendrán la mejor música. Además esos proyectos tienden a mejorar los activos propios en conjunto del sello y a menudo se convierten en auténticos básicos en el catálogo. Esperamos ser capaces de ofrecer más y más de esas interesantes colaboraciones en el futuro.

7- ¿Por qué es tan difícil ver algunas bandas de rock melódico de gira en Europa? Incluso las bandas europeas.

Debido a que es una escena pequeña, es un negocio independiente. La gente tiende a olvidar que hace apenas 10-15 años no había básicamente shows  en Europa. Ahora no son demasiados, sin embargo es también una escena para shows en vivo. Lo que significa que algo se está moviendo y está dando frutos.

8- Frontiers es conocida principalmente por sus lanzamientos de rock melódico, ¿estáis pensando en abriros a otros estilos? Otros sonidos metal?

Absolutamente. En la oficina tenemos interés por los diferentes sonidos que incluyen todo lo que es rock melódico / AOR hacia Hard Rock y, obviamente, Metal y Progresivo. Siempre hemos editado discos en esos estilos y vamos a seguir haciéndolo. Dicho esto, creo que habrá más metal en el catálogo de etiqueta para los meses y años venideros.

9- Vosotros comenzasteis como distribuidores de otras compañías discográficas, ¿Usted piensa que esta parte del negocio sobrevivirá en un futuro próximo? La mayoría de estas compañías cerraron y veo que algunos sellos discográficos prestan especial atención a sus tienda online tratando de conseguir más ventas directas.

El negocio D2C (Directo al consumidor) no quita el valioso trabajo realizado por los distribuidores nacionales. Mientras que las cadenas de tiendas y las independientes sobrevivan, todavía necesitaremos distribuidores nacionales de cds. No veo – en un futuro próximo – ningún “peligro” en este lado del negocio. Creo que muchos de esos distribuidores fueron mal gestionados y, desde luego, es esencial – en un período donde el dinero es lo que es – y el manager mantiene a raya los costes de forma inteligente.

frontiers

10- Ustedes han debido de tomar algunas precauciones para evitar la piratería, ¿cómo se siente cuando sus lanzamientos están en la red incluso antes de la fecha de lanzamiento …

Hice una declaración pública en Internet hace unos meses sobre este asunto – lo reporto a continuación(en la versión en inglés está), ya que todavía refleja mi opinión sobre el tema. Es CRIMINAL lo que esta gente hace ellos están realmente robando dos o tres veces la música de gente que se supone que se gana la vida con eso.

BOYCOTT pirate sites and blogs!

11- Después de 20 años en la industria de la música ustedes han vivido los buenos tiempos en el negocio, cuáles son sus pensamientos en los tiempos actuales?

Creo que no he vivido la época de oro de verdad. Desde que empecé a trabajar siempre he reunido informes amargos de colegas sobre las ventas y los presupuestos anuales que iban para abajo. Esto ha estado sucediendo para los otros, pero por suerte para nosotros no. Siempre hemos trabajado duro y hecho paso a paso algunas mejoras. Hemos visto nuestro crecimiento de una manera natural y ambiciosa. No estamos pensando parar, sino más bien seguir adelante y tener a los fans más y más felices y satisfechos con nuestro trabajo.

12- ¿Nos puede adelantar algo sobre el próximo Frontiers Festival? ¿Han pensado exportar el formato a otros países?

Sí, pensamos en ello. Creo que no hay forma de exportarlo a otros países europeos, aunque quién sabe. Estamos tratando de crear oportunidades en Japón y los EE.UU.. Con suerte veremos lo que pueda ocurrir. Ahora hemos anunciado festival spin off del de bandas que están en el lado más pesado del sello. – Metal Festival Fronteras. Será en el otoño y vamos a ver qué pasa con eso. Una cuarta edición del festival de rock Frontiers ya está en marcha y está previsto como de costumbre para la primavera, en el mismo lugar – y la misma fórmula básica. Permaneced atentos a la información!

13- Es totalmente libre de darnos información sobre sus próximos lanzamientos …

¡Gracias! El plan incluye para junio el lanzamiento del regreso de DAN REED RED con su impresionante nuevo disco “Fight Another Day”.  Este es un lanzamiento muy bienvenido ya que DRN son una de mis bandas favoritas. Otro lanzamiento importante es el nuevo álbum de JORN “Heavy Rock Radio”. Es casi un jukebox de hits de pop y classic hard rock y metal, todo hecho al estilo “JORN”. Otras lanzamientos incluyen una gran banda de metal progresivo desde Noruega WITHEM y FIRST SIGNAL con Harry Hess de Harem Scarem.
En julio tenemos previsto algunas cosas interesantes … el nuevo disco de Q5 hará las delicias de los amantes del Heavy Metal clásico de los USA … No es de extrañar porque la banda ha sido incluida en el Keep it True Festival del próximo año. A continuación, TRICK OR TREAT, una increíblemente buena banda de Power Metal de Italia, que tendrá que estar en la lista “para comprar” para todos los amantes de Helloween, Sonata Arctica y a los amantes del Prog tendrán que escuchar el disco de CIRCA “Silent Windmill” y para completar la oferta nosotros tenemos un verano muy fresco copn el lanzamiento: del álbum en vivo de los maestros del Sleaze Hard Rock, CRAZY LIXX.

Para agosto y septiembre tendremos DGM y Raven Eye básicamente. DGM es una banda de metal progresivo italiano que finalmente ha llegado a la madurez adecuada y la habilidad de patear culos por el mundo con su nuevo disco impresionante. Ningún fan serio de bandas como Symphony X (o Lords of Black, ya que estoy hablando con el público español) puede ignorar a estos chicos durante un segundo más. RavenEye es un tremendo trío de Hard Rock del  Reino Unido (de alguna manera cercana en espíritu a Inglorious). Pienso que Zeppelin y Soundgarden cumplen con el enfoque del Hard Rock Arena de Whitesnake. Ellos resumen prácticamente 30 años de Hard Rock en su música y tenemos grandes esperanzas en ellos!

Gracias por su tiempo Mario !!!

¡De nada!

Javi Izkar

English:

Izkar: Ciao Mario!!! Como va?

Mario: Tutto bene, grazie! J

First at all congratulations for your 20th years in the Rock Business from viriAOR.

Artikelbilder_480x320_Event_Skivbolag_Mario_festival484

  • Which are your feelings after the Frontiers Rock Festival? Were your objectives & expectations covered?

We are always feeling enthusiasm and overwhelmed after the festival is over. We are truly conquered by the passion and the excitement the fans show us all the time and this is one of the things that money can’t buy. We are so happy to be able to give this to them as a sort of a present and to return their faith and undying enthusiasm for what we do. In terms of expectations we always hope for the best and would love to have more people attending. We just wish that all fans can perceive that is ain’t anything like the other festivals. This is where the artists and the label become one and the same with the fans and where the fans can talk with them and give them feedback, info, suggestions… It’s unique and great. If you have not come yet, just come at least once and you’ll come back again and again. This is what we are seeing year after year.

  • Frontiers is a record label that work with the new ways for promotion, did you miss the old times where everything was in paper?

Not particularly. I think – under a promotional point of view – it is always better to be able to present the music as it is and allow the fans to judge whether it is good or bad. Technology helps a lot under this point of view and thus the fans can decide what to do with it, either if they want to buy or just stream or download their favorite music. That’s the way it should be really.

  • People thinks that the new era with internet is much better than “the old one”, the bands can promote themselves, they can record by themselves , Which is your point of view? Positive & negative points.

I think everyone can do what they want, we live in a free world after all. If a band wishes to sign with Frontiers, they would get an exposure only for that, which would take several years of hard work on an independent level to be compared with. This is also good though because a few bands can actually develop themselves and get fans before starting their career with a bigger label. That is why we also follow carefully the underground scene to find some rough diamond to be launched.

  • You have worked with very big bands like Journey, Whitesnake, Toto… Did you have any kind of vertigo working with these big names? Any Special pressure?

I would say not anymore. Probably at the beginning, besides the excitement, we had to prove we were right for the job. Now we have nothing to prove anyone. Whoever comes to the label knows well what we can offer and the sort of services that a boutique international rock label like Frontiers can give. We pride ourselves to be a relatively small and flexible structure that can offer services 360° degrees to the artist. I think the direct relationship and the human factor equates into a great deal of excellent artist partnerships.

  • Apart of the big names you still give opportunities for young bands, which are the virtues you are looking for in these new bands?

Absolutely correct. We are looking for bands that can put together musicianship, songs and great WORKING attitude. Getting a band to be successful takes a lot of time, efforts and work. The ethical side of being ready to kick asses out there is pivotal. Belief is essential. We can invest provided we have the right motivation and the right attitude. That’s what is truly needed – besides being great with your art!

  • Frontiers is also known for studio bands such as Place Vendome, Phantom 5… great names & good songs… Everythings comes from the Serafino´s mind, Will you continue with this formula?

100% YES! Fans showed to be far less generic than what a certain number of critics say. People buy a record when it includes good music. The “projects” we put together are based on the fact that we have full A&R control and we know what the output will be. Being able to reject songs or performances which are not up to the levels the fans desire bring the obvious consequence that the records will be featuring better music. Plus those project improve the overall property assets of the label and finally often become real staples in the label’s catalogue. We hope to be able to offer more and more of those interesting collaborations in the future.

  • Why is so difficult to see some melodic rock bands touring in Europe? Even European bands.

Because it is a small scene, it is an indie business. People tend to forget that just 10-15 years ago there were basically NO shows in Europe. Now they’re not too many, BUT a scene is there also for live shows. Which means that something is moving and bringing fruits.

  • Frontiers is well-known mainly for the melodic rock releases, are you thinking into open more your arms for other styles? Other Metal sounds?

Absolutely. In the office we have interest for different sounds which include everything that is Melodic Rock / AOR to Hard Rock and obviously Metal and Progressive. We have always released records in those styles and we wil l keep doing so. That said, I think there will be more Metal in the label catalogue for the months and years to come.You started as distributor for other record labels, Did you think that this part of the business will survive in the near future? Most of these companies closed & I see that some record labels give special attention to their online store trying to get more direct sales.

The D2C business does not take away the precious work done by the national distributors. As long as chain shops and indie will survive, we will still need national cd distributors. I do not see – in the near future – any “danger” that this side of the business will be in danger. I do think that a lot of those distributors were badly managed and certainly it is essential – in a period were money is what it is – that manager keep at bay the costs in smart ways.

images

  • You have been owed to take some precautions to avoid the piracy, how do you feel when your releases are in the net even before the release date…

I made a public statement on the internet a few months ago on this matter – I report it below as it still reflects my thoughts on the issue. It is CRIMINAL that this people do what they do as they are truly stealing two or three times the music from the people which are supposed to make a living with that.

I think very little – in 2016 – is more disappointing for a record label than seeing an album leak before it’s official release date.

Let’s admit it….nowadays the marketing strategies employed by most labels allows fans to download and stream a substantial amount of music prior to the release of a new album. Fans get multiple tracks when they pre-order an album digitally or can even go stream them on a service like Spotify or YouTube, without paying any money. So, truly, it is difficult to understand, even from a fan’s perspective (and I am a music fan first and foremost), why there is such a need to try and find and download music illegally on piracy sites and blogs which has not yet been officially released.

Moreover, you need to keep in mind that these “pirates” are actually making money off of other’s backs here. While you download for free, probably thinking you are smart because you are saving your own money, you are doing two harmful things. First: you are taking away the compensation due to the artist and the record label who have spent significant time and financial efforts to make that music available for you (but, probably you could care less about that). Second: you allow the very people that put the music out for free to make themselves REAL money by selling advertisements on their sites and blogs. Some of these “pirates” are so persistent with their uploading of illegal materials, that you have to assume that this must be their full time job, especially considering the amount of time that it is needed to rip and re-upload full albums on the web, when their own sites/blogs get shut down by the providers after takedown notices. And all this goes on when there are popular, easy to use, LEGAL streaming services like Spotify, Deezer, YouTube, etc. available that give everyone the easy convenience to stream music while paying very little or even nothing at all for the privilege.

I really would love if everyone could understand and agree that the promotional needs of a label are such that we can no longer constantly face the risk of having an album leaked prior to the release. Considering that systems such as watermarked MP3 downloads and watermarked CDs do not prevent these leaks from happening all the time, it is no surprise to see that many labels decide to postpone releasing priority releases to journalists until the day of the release. We will now be one of those labels as we feel we must take a serious and strong stand against these leaks. Further, we will not be allowing any more promotional downloads of our albums, regardless if it is watermarked or not. It is just not right, nor respectful to everyone’s valuable time, hard work and efforts to keep going like this, so we have to ask for everyone’s respect, cooperation and understanding here. Unfortunately, one bad apple spoils the whole bunch and now this is what happens.

It is 2016 and journalists – who use their “ink” all the time to push for progress and technology – surely can understand that the world is moving forward and abuses of technology to work against the creative process are something we can’t facilitate.

Pardon the rant and keep on enjoying the music – BOYCOTT pirate sites and blogs!

  • After 20 years in the music industry you have lived the good times in the business, Which are your thoughts in the current times?

I do not think I have lived the golden era really. Since I started working I have always gathered bitter reports from colleagues about the sales and yearly budgets going down. This has been going on for the others, but luckily not for us. We have always worked hard and made step by step some improvements. We have looked at our growth in a natural and ambitious way. We are not planning to stop but rather to keep going and make the fans more and more happy and satisfied with our work.

Mario-Serafino-Kip

  • Can you advance us anything about the next Frontiers Festival? Have you thought into export the format to other countries?

Yes, we thought about exporting it. I do not think there is a way to export it to other European countries, though who knows. We are trying to secure occasions for Japan and the USA. Hopefully we see what can come up. We have now announced a spin off festival for bands who are in the heavier side of the roster – Frontiers Metal Festival. It will happen in the fall and we’ll see what happens with that. A fourth edition of Frontiers ROCK Festival is already in the works and is planned as usual for spring, same place – same basic formula. Stay tuned for all info!

  • You are totally free to give us info about your upcoming releases…

Thanks! The release plan includes for June the return of DAN REED NETWORK with their awesome new record “Fight Another Day”. This is a really welcomed release as DRN are a personal favourite of mine. Another important release is JORN new album “Heavy Rock Radio”. It’s almost a jukebox of Pop and classic Hard Rock and Metal hits, all treated the “JORN”unique way. Other releases include a great prog metal band from Norway WITHEM and another record from the FIRST SIGNAL project with Harry Hess of Harem Scarem.

In July we plan some interesting stuff… Q5 new album will delight the lovers of very classic sounding US Heavy Metal… It’s no surprise the band will be included on the Keep it True Festival bill next year. Then TRICK OR TREAT, an insanely good Power Metal band from Italy which will have to be on the “to buy” list for all lovers of Helloween, Sonata Arctica and the likes… Prog Lovers will have to consider the CIRCA album “Silent Windmill” and to complete the offer we have a very summer and fresh release: the live album from Sleaze Hard Rock masters CRAZY LIXX.

For August and September I wish to spend some words for DGM and RavenEye especially. DGM is an Italian Prog Metal band which has finally come to the proper age and ability to kick the world’s asses with their awesome new record. No serious fan of bands like Symphony X (or Lords of Black, since I am talking to the Spanish audience) can ignore these guys for one second further. RavenEye is a killer Hard Rock trio from the UK (somehow close in spirit to Inglorious). Think Zeppelin and Soundgarden meeting the Arena Hard Rock approach of Whitesnake. They pretty much sum up 30 years of Hard Rock in their music and we have major hopes for them!

Grazie for your time Mario!!!

You are very welcome!